mandag den 7. juli 2014

Mystiske ærteblomster

Jeg har staude lathyrus mange steder i haven. Jeg holder meget af dem, da de er meget nemme (hvis man ser bort fra, at jeg står dagligt og klipper til buketter, så de bliver ved med at blomstre), og bidrager meget til det tilfældige vilde look, som jeg holder meget af. De fleste steder er den med den kraftige lyserøde farve som ses på billedet. 


Kun et sted har jeg tre forskellige farver ved siden af hinanden.

 Altså det kraftigt lyserøde...
... det hvide og en lysere lyserød.


I år er der sket noget mystisk ved det hegn, som ærteblomsterne med alle tre farver står ved. Næsten alle de kraftig lyserøde har skiftet farve. Er det ikke sjovt! Jeg kan ikke forklare det. Der kan umuligt være tale om nye frø, for blomsterne får ikke lov til at sætte frø. Er det nogen af jer, der har oplevet noget lignende?


Men den nye med kombifarve er heller ikke så værst.

Ha' en dejlig dag.

5 kommentarer:

  1. Dearest Laleh,
    sweet peas are magnificent and it's so pity that they don't grow here, I love them very much.The change of colors is probably due to insects or other pollinators. It isn't sure but it may be a reason, they are beautiful in any case!

    SvarSlet
  2. Ja sådan noget sker også hos mig. Den kraftigt lyserøde har jeg slet ikke sat i min have, men det er lykkedes at få den alligevel. Jeg har også flerfarvede på samme plante, det ser flot ud. Også jeg giver bierne skylden.

    SvarSlet
  3. Hej Laleh.I år er det første år jeg har staude lathyrus................fik frø af en blogger og det skulle havde været hvide lupiner.Men jeg synes alle dine er smukke i farverne................mystisk at de skifter farve.Utroligt at den smukke pink kan skifte farve.
    Må vist også ud og klippe blomsterne ind til vasen.
    Rigtig god dag til dig Knus Jette

    SvarSlet
  4. Hej Laleh,
    Pluk bare løs af Lathyrus. Det er jo en glæde hvor meget blomstringstid den så giver endnu mere. Den hvide og nye sarte er rigtig fine. Jeg har den pink op af et rækværk. Skønt at noget kommer igen år efter år. God sommer

    SvarSlet
  5. Hej Laleh...
    Hvor er de flotte - Den sidste lyserøde/hvid den er bare for flot !!!
    Dem må jeg vist også have en "tot" af - har hørt , at de er ret taknemmelig..!!!!
    Klem Susanne

    SvarSlet

Hej
Tak fordi du vil kigge med i Blomsterland. Læg endelig en besked. Jeg bliver altid glad for at høre fra dig. Jeg læser alle kommentarer og er glad for, at du har givet dig tid til det. Jeg har valgt ikke at kommentere på min egen blog med mindre, der bliver spurgt til noget specifikt. I stedet vil jeg bruge tiden på at glæde andre bloggere ved at kommentere deres indlæg.
Håber du kunne lide det, du har set ;-)