søndag den 11. maj 2014

Red humlebierne


Det er så dejligt at være ude i en have, hvor man kan høre fuglene synge, og hvor der er højlydt summen i buskene. Det er livsbekræftende at opleve humlebierne arbejde fra solopgang til solnedgang. De er meget flittige og nyttige væsner. Mange planter nyder godt af humlebiernes livsnødvendig bestøvning.



I løbet af de seneste årtier er bestanden af humlebiarter faldet drastisk. 

Jeg tror, at man hurtigt kan blive enig om, at vi skal skabe et bi-venligt miljø i vores haver, så vi kan blive ved med at få gavn af dem.  De er forudsætningen for, at vi kan få flotte blomster.




Det er efterhånden mange bloggere, der har fået denne udfordring med at sprede kendskabet til humlebierne. I de forskellige indlæg kan man bl.a. læse om, hvilke planter der tiltrækker humlebierne, og hvordan man kan skabe gunstige forhold ved at fx ikke sprøjte med nervegiften thiacloprid, som er indholdstoffet i calypso. Du kan se alle indlæg her.




Calypso kan købes let i alle byggecentre og plantecentre. Målgruppen er os haveejere, der gerne vil  af med de insekter, der skader vores planter på en let og hurtig måde. Calypso bliver hovedsageligt brugt på roser. Måske fordi det gennem flere år er blevet prædiket af rosenkendere som Claus Dalby, Ernst Jensen og Rosenselskabet at vejen til flotte roser er at sprøjte dem. 




Desværre har jeg nu også fået indtryk af, at det ikke længere kun er roserne, der bliver sprøjtet i de små haver. I flere tråde på Facebook kan man læse at nu også liljebiller bliver bekæmpet med Calypso. Det er sørgeligt at ikke flere er opmærksomme på, hvor stor en skade der gøres på miljøet, og de nyttige bier ved at sprøjte med nervegift.



Så længe der sælges Calypso eller lignende produkter, vil der være nogen, der bruger det. Derfor vil jeg opfordre til, at man tænker sig om, hvis man har valgt at bruge disse produkter i haven. 
Den skadelige virkning kan mindskes ved ikke at overdosere, samt hvis man kun sprøjter på planter, der ikke er i blomst.  Og til sidst kan man overveje, om det er nødvendigt at sprøjte 3- 4 gange i løbet af en sæson med calypso. Kunne man overveje kun at bruge calypso på roserne først på sæsonen, hvor de stadig er uden blomster, og hvor skadedyrenes aktivitet er på sit højste? 




Det kan godt være, at det er mindre sjovt at se på spiste rosenknopper, men tænk hvis en dag, bierne ikke er der længere, så vil vi ikke have alle de andre dejlige blomster og frugter i haverne. 



8 kommentarer:

  1. Sikke en flot fingerbøl du har... og som altid, flotte billeder.
    Du har været heldig at fange mange humlebier - jeg har ikke tænkt over det, men synes faktisk slet ikke, at jeg har set nogen..... og jeg sprøjte ikke - nøjes med at irritere mig over de røde postkasse biller !!!!
    God søndag til dig

    SvarSlet
  2. Hej igen Laleh!
    1000 1000 tak for et fantastisk godt indlæg med meget smukke billeder. Bliver helt ked af at høre der sprøjtes så meget!!! er ikke på fb.
    Fik mine første roser sidste år, der gik et eller andet i dem, så de blev sprøjtet med opvaskemiddel blandet op i vand, det virkede fint her, men siger også jeg ikke har den store rosen erfaring. Men ved jeg aldrig vil bruge gift i min have......øhhh lidt modsigende for vil sprøjte for myrerne hvis de kommer ind i mit hus:-I

    SvarSlet
  3. det er et dejligt indlæg :)
    Det sjove er jeg aldrig har sprøjtet mine roser.. men jeg syntes da ikke de ser så forfærdeligt ud. det kan selvfølgeligt sagtens være at de ville være flottere med, men jeg savner det ikke :) og liljebillerne de skal bare pilles af i foråret, så ser man dem næsten ikke. og jeg personligt den der daglige tur ud omkring liljerne er rigtig hyggelig :)

    Tak for et godt indlæg .
    KH
    Marianne

    SvarSlet
  4. Hej Laleh.Dejligt indlæg du har lavet...........og kan kun være enig med dig.
    Kunne aldrig finde på at sprøjte med gift her i haven.
    Smukke billeder du viser.Og god aften knus Jette

    SvarSlet
  5. Hej Laleh

    Super at du også tar så klar afstand til insektgiftene:)
    Gode billeder - brumbassen nede i Rhodoen er godt fanget

    Ha en dejlig dag!

    SvarSlet
  6. Flot indlæg Laleh, det er rigtig godt, og sikken nogen dejlige billeder.

    SvarSlet
  7. Hei Laleh, et fint innlegg dette! Viktig å få frem at en ikke trenger å sprøyte, og at sprøytningen har store ulemper. Og så synes jeg faktisk det er godt å se at du gir noen tips om at man i det minste bør sprøyte fornuftig om man nå først absolutt vil bruke giften. Jeg tror nok mange bare pøser på, uten å tenke så mye over når og hvordan det faktisk har mest effekt og minst ulempe.
    Takk for at du er med på humlestafetten!

    SvarSlet
  8. Hej Laleh, tak fordi du tog stafetten op og et dejligt indlæg. Det er vigtigt at forholde sig til brugen af sprøjtemidler i sin have og begrænse den mest muligt, hvis ikke man helt kan lade være. Smukke billeder du viser - den er vel nok flot, den digitalis :)

    SvarSlet

Hej
Tak fordi du vil kigge med i Blomsterland. Læg endelig en besked. Jeg bliver altid glad for at høre fra dig. Jeg læser alle kommentarer og er glad for, at du har givet dig tid til det. Jeg har valgt ikke at kommentere på min egen blog med mindre, der bliver spurgt til noget specifikt. I stedet vil jeg bruge tiden på at glæde andre bloggere ved at kommentere deres indlæg.
Håber du kunne lide det, du har set ;-)