torsdag den 8. maj 2014

Skønne buske

Parykbusken er en af min favoritter. Jeg elsker buske med rødligt løv. De skiller sig ud i haven og giver haven form og dybde. 


Vi har parykbusk to steder i haven. Lige nu er den rigtig flot med små nyt friskt løv. Jeg kan bedst lide den uden paryk.


I år er der for første gang Hesperis i haven. Jeg er overrasket over, hvor kraftig planterne er. Jeg kan næsten ikke vente med at se dem i blomst, og opleve deres duft. 


Sporbaldrian er en genial staude, da den har en meget lang blomstringstid helt frem til september. Den passer også meget godt til min have, da den trives bedst i en tør jord.



Hestekastanjen er også en god busk. Den er har en flot farve om foråret, men løvet bliver efterhånden mere grønt.

 

Ha' en dejlig fredag ;-)

8 kommentarer:

  1. Vi er helt enige i det med de mørke farver, jeg har også en del med mørke farver, det er smukt imellem alt det andet. Du er som vanligt nået meget længere end mig.
    Du må have en dejlig dag.

    SvarSlet
  2. Jeg ønsker mig også en parykbusk :) Har i flere år beundret den hos jer andre, men det er svært med pladsen her i haven efterhånden... Du må endelig vise billeder af den igen senere.

    Det er sjovt med Hesperis, dine ser ud næsten som mine, og det er også første år at vi har dem (har selv sået dem sidste år og plantet dem ud) - de vokser og vokser, men er længe om at komme med selve blomsterne.

    Ha' en god dag.

    SvarSlet
  3. Hej Laleh

    Ja den er da markant parykbusken:) samme farve som blomsten på din sporebaldrian!

    Det ser godt ud.

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
  4. Jeg synes også at mørkløvede buske,træer og stauder giver haven karakter.Ofte har jeg overvejet parykbusken,men jeg tror det blæser for meget her.
    Sidste år lavede jeg sporebaldrian fra frø,men har deres blomstring til gode.Endnu er de ikke så langt fremme at farven kan ses.
    God fredag!
    Lise

    SvarSlet
  5. Kastanjen i udspring er så smuk. Parykbusken er også flot i udspring og det røde løv tiltrækker sig opmærksomheden. Min parykbusk har det svært om vinteren og er meget sen.
    Sporebaldrian er så god, synes jeg og skønt at den blomstrer hele sommeren.

    SvarSlet
  6. Hej Laleh.Jeg er også vild med mørke planter..........og har også em parykbusk.
    Men den kunne ikke li at blive flyttet.Den var ellers meget flot..........og
    jeg havde opstammet den.
    Nu kommer den stille og roligt nedefra..........så lad os nu se hvordan den bliver i år.
    Den hesperis kender jeg ikke.............men har en plante der ligner..........og vokser helt
    vildt.
    Rigtig god weekend til dig knus Jette

    SvarSlet
  7. Hej Laleh
    Parykbusken er meget smuk- sikke en fantastisk bladfarve!
    Jeg købte en mørk hyld sidste å,r og glæder mig til at se den i blomst!
    God Weekend til dig!
    JetteMajken

    SvarSlet
  8. Jeg har haft en parykblomst, der gik ud for flere år siden..... Havde helt glemt den, men du har ret, den mørke farve er flot.... Måske skulle jeg have en igen....
    Jeg har et bed med gyldne farver, der kunne den godt passe..... eller også til det lyserøde - jeg må se hvor der er plads !!!
    God aften til dig...

    SvarSlet

Hej
Tak fordi du vil kigge med i Blomsterland. Læg endelig en besked. Jeg bliver altid glad for at høre fra dig. Jeg læser alle kommentarer og er glad for, at du har givet dig tid til det. Jeg har valgt ikke at kommentere på min egen blog med mindre, der bliver spurgt til noget specifikt. I stedet vil jeg bruge tiden på at glæde andre bloggere ved at kommentere deres indlæg.
Håber du kunne lide det, du har set ;-)