tirsdag den 15. april 2014

Hvor er bierne?

Der er rigtig mange frugttræer, der står på spring. Vi har de seneste år sat mellem 20-30 frugttræer. Det er selvfølgelig unge træer, så man kan ikke forvente, det stor frugtsætning, men nogle af dem er ved at være 4-6 år uden at give mere en 1-3 frugter.



Det er ikke blomster, der mangler. Om foråret ser de smukke ud med deres talrige små blomster, der dufter dejligt. Hvert år tænker vi, at det bliver i år, hvor vi får frugt af egen avl. 

Se hvor mange blomster, der er på denne Reine Claude d’Ouillins.  Men jeg har ikke set en eneste bi eller humlebi i nærheden af den. Den er selvbestøvende, men den skal vel have lidt hjælp til bestøvningen alligevel.

Jeg har faktisk ikke set en eneste bi i haven her i april. Der er humlebier, men de er ikke i nærheden af blommetræet. 

Men jeg er  positiv og håbefuld. Mon ikke det bliver i år, hvor vi får masser af frugter. 

I må hygge jer i jeres haver.

10 kommentarer:

  1. Hej Laleh
    Ja nogen gange må man kigge langt efter bierne, hvorfor mon? Man kan undre sig, mon der bruges for meget gift rundt om os, det er lidt skræmmende.
    Mine nyeste frugttræer giver heller ikke noget, jeg har også et svedske blomme træ, som stort set ikke har båret frugt, hvorimod det gamle blomme træ som stod i haven, bugner hvert år. To nye moreltræer har heller ikke givet noget endnu, men det skyldes bl.a lus.
    God påske - jeg håber, du får besøg af bierne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg synes også, det er synd at biernes antal falder. De er nyttedyr, der er til stor gavn i vores haver. Bladlus har vi også. Jeg håber at de mange mariehøns vil spise dem.
      Ha' en dejlig dag

      Slet
  2. Hej Laleh

    Jeg har heller ikke set en eneste honningbi endnu....

    Forskerne er forsigtige og siger at der er flere årsager til biernes tilbagegang:'
    Gift og manglende biodiversitet er hovedårsagerne. I det konvensionelle landbrug er biodiversiteten meget ringe, det kan forklare noget af tilbagegangen der - giften forklarer den vi ser i vore haver.

    De såkaldt "systemiske" gifter optages af planterne der bliver dødelige før insekter der æder på dem, også planternes honning og pollen bliver inficeret, og bierne slæber denne nervegift hjem til bistaden hvor bisamfundet langsomt dør.

    Jeg har lavet min egen stille boycott af kemigiganten Bayer, der laver hovedparten af disse gifte.

    En dejlig solskinsdag herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja, biernes bestand er på retur i hele europa. Så får jeg dårlig smag i munden, da jeg sprøjter roserne med gift fra bayer.
      Det giver en lidt at tænke på, når man kan se naturen responderer så hurtigt på ens handlinger.
      Ha' en god påske

      Slet
  3. Hej Laleh
    Jeg håber at dine frugttræer vil bære frugt fremover. Jeg har selv sat et kirsebær træ ( det har jeg ønsket mig siden jeg var barn) Jeg valgte ud fra hvad Statens Plante avls Center anbefalede og har ikke haft grund til at klage. Jeg har desværre måtte fælde et par gamle pærer træer grundet svamp. Jeg har aldrig brugt nogle som helst midler i haven andet end hestegødning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina
      Det er dejligt med kirsebær. Det er faktisk også dem, som giver mest i vores have. Jeg tror at der er mange der har problemer med deres pæretræer ;-)

      Slet
  4. Hvor er de blomsterbesatte grene smukke mod den blå himmel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var en dejlig blå himmel idag ;-)

      Slet
  5. Det er skønt med egne frugttræer... Jeg har også et par pærertræer der nok er mere end 10 år gamle. De har kun båret frugt et enkelt år, så nu har jeg truet dem med, at de må lade livet... Håber denne trussel hjælper - for de får lige en chance igen i år ..!!!!
    Så vi må håbe på bier . --- og solskin i påsken
    God aften til dig...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja, 10 år er lang tid at vente.
      Håber at de tager sig sammen i år ;-)

      Slet

Hej
Tak fordi du vil kigge med i Blomsterland. Læg endelig en besked. Jeg bliver altid glad for at høre fra dig. Jeg læser alle kommentarer og er glad for, at du har givet dig tid til det. Jeg har valgt ikke at kommentere på min egen blog med mindre, der bliver spurgt til noget specifikt. I stedet vil jeg bruge tiden på at glæde andre bloggere ved at kommentere deres indlæg.
Håber du kunne lide det, du har set ;-)