fredag den 18. april 2014

Lathyrus Vernus

Lathyrus Vernus eller vårfladbælg er en af de tidligt blomstrende stauder.  Den er hvert år kommet med mange små blomster, der nærmest var væk under bladene. 
Efter afblomstring plejer den at vokse til en lille halv meter stor busk. Den har fine lancetformede blade.



Jeg valgte at dele den sidste år, og det har resulteret i, at den har fået meget større klaser samt blomster.


 Blomsterne ligner typisk lathyrus blomster. Sneglene kan også godt lide dem.


Der er også en violet Lathyrus Vernus i haven, men den er desværre meget spinkel i vækst. Her mistænker jeg, at skurkene er de mange perlehyacinter, der har infiltreret den.



Den er kun med knopper lige nu, men blomsterne er endnu smukkere end den lyserøde.

God Lørdag

6 kommentarer:

  1. Ja de er skønne men ½ meter høj busk har jeg ikke oplevet endnu, du er da heldig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Den bliver omkring 40-50 cm, men det er efter, at den er afblomstret. Men I år er den ikke så omfangsrig, efter at jeg har delt den. Men til gengæld er blomsterne flottere ;-)

      Slet
  2. Hej Laleh

    Uha - sneglene kan lide dem - ellers ser den da superspændende ud -
    Der er mange planer der lige afventer hvordan snegle plagen udvikler sig;)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja, det er som om, at jeg har fået styr på dræbersneglene (der ligger mange døde snegle), men jeg har opdaget, at vinbjergsneglene også spiser min planter. Jeg flyttede 15 vinbjergsnegle ud af haven i dag, så kan de spise løs nede i skoven i stedet.
      Ha' en dejlig aften

      Slet
  3. Den lyserøde er godt nok fin. Nogle planter bliver bedre af at blive delt, ekstra bonus er jo flere planter :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, bonusplanter er jeg rigtig glad for ;-)

      Slet

Hej
Tak fordi du vil kigge med i Blomsterland. Læg endelig en besked. Jeg bliver altid glad for at høre fra dig. Jeg læser alle kommentarer og er glad for, at du har givet dig tid til det. Jeg har valgt ikke at kommentere på min egen blog med mindre, der bliver spurgt til noget specifikt. I stedet vil jeg bruge tiden på at glæde andre bloggere ved at kommentere deres indlæg.
Håber du kunne lide det, du har set ;-)